tisdag 26 januari 2016

Lära känna sig själv

Jag dansar en gång i veckan och igår var första tillfället för vårterminen så jag har lite träningsvärk idag. Vi lär oss att dansa allt möjligt, Hipp Hopp, Bollywood, Jazz mm. Jag ser det som en timme där det är legitimt att få göra bort sig för ingen kan alla steg utan vi har bara kul.

Gårdagens MBJ övning är en ganska svår övning som kräver mycket mod och tankekraft. Det är en övning i att lära kanna sig själv och för att lyckas behöver man vara ärlig mot sig själv vilket inte alltid är det lättaste…

Vilken tanke eller känsla har du brottats med eller försökt kontrollera?

Jag brukar ha en tendens till att äta utan att smaka på det jag äter när jag är trött, uttråkad…

Skriv ned allt du kan komma på som du har gjort för att undvika eller kontrollera dessa tankar eller känslor eller kroppsförnimmelser.

När jag känner sug vid dessa tillfällen så äter jag något som jag tror är nyttigare än det jag faktiskt känner sug efter. När det är slut är jag oftast inte nöjd utan fortsätter då äta allt möjligt ganska snabbt utan att registrera vad jag faktiskt äter och hur det smakar.

Har du blivit av med känslorna, tankarna eller kroppsförnimmelserna? Hur har det fungerat på sikt?

För en kort stund försvinner triggerkänslan men den brukar alltid ersättas av andra nedvärderande tankar om mig själv så det funkar aldrig på sikt.

Vad har det kostat dig när det kommer till saker som verkligen är viktiga för dig?

Jag orkar inte med den aktiva fritid som jag vill ha. Jag tror inte alltid på mig själv så att jag vågar anta vissa nya utmaningar i t ex arbetslivet.

Är du beredd att från och med nu vara vänligare mot dig själv och försöka möta tankarna och känslorna istället för att undvika dem?

Jag jobbar på detta varje dag.

Vad kan du göra för en liten sak just idag för att ta ett steg närmare det liv du vill leva?

Stanna upp, andas, stå upp för mig själv och le.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar