onsdag 20 januari 2016

Gårdagens MBJ övning


Gårdagens övning som vi fick i MBJ handlar om att lära känna sina känslor och triggers. När du får lust att göra motsatt mot vad du egentligen vill utifrån dina värderingar och mål så ska du stanna upp och vara kvar i känslan i 60 sekunder. När du gjort det kan du agera och välja det du vill göra eller falla för lusten att göra det motsatta.

Ett exempel är att jag har som mål att inte äta mellan måltiderna ett visst antal dagar den här veckan. På jobbet igår började jag känna mig trött och hängig. Första tanken var att äta nötterna jag har i min låda men så stannade jag upp och kände efter. Är jag hungrig? Svaret blev nej, jag är lite seg och trött men inte hungrig. Resultatet blev att jag skippade nötterna och tog lite vatten i stället.

När man lyckas att hindra ett snedsteg så får man en härlig känsla i koppen. Det är viktigt att belöna den känslan genom att ”klappa sig själv på axeln” och tillåta sig att berömma sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar