söndag 18 juli 2010

Mönster på necessär

Här kommer mönstret på necessären. Bilden blev tyvärr något liten och beskrivningen kanske är svår att förstå. Har ni frågor skriv en kommentar eller skicka ett e-mail.
Längden på necessären styrs av längden på dragkedjan. Måtten på necessärens sidor går att variera som man vill. Det är ju faktiskt bara ett antal rektanglar.


Jag använde en 20 cm lång dragkedja som jag sydde fast Topp 1 och Topp 2 på. Topp 1 och Topp 2 är 20 cm långa och 2,5 cm breda plus sömsmån.
Fickan är 22 cm låmg och 7 cm hög plus sömsmån. På fickan sydde jag först en fåll upptill och sedan sydde jag fast fickans mitt på baksidans mitt. Framsidan och baksidan är 20 cm långa och 10 cm höga plus sömsmån. Jag sydde ihop fickan, baksidan samt sidorna samtidigt (med en söm på vardera sida).
Sidorna är 10 cm höga och 5 cm breda plus sömsmån. Botten är 20 cm lång och 5 cm bred plus sömsmån.

Första necessären jag gjorde var alla delar för sig men nästa jag syr kommer jag att ha framsida, sidor, botten och baksida i ett stycke som på bilden. Då kommer jag att sy sticksömmar där det annars inte blir några sömmar för att få lite stabilitet i bl a botten.

1 kommentar: