söndag 28 oktober 2012

Citron och Lakrits muffins

Jag utgick från ett recept utav Marja Folcke som jag såg i "Mat & Hälsa" men jag ändrade lite i det. T ex så bytte jag kakao mot citron.

Muffins
50g smör
1dl mandelmjöl
3msk kokosmjöl
1dl kokossocker
0,5tsk bikarbonat
1krm vaniljpulver
2 ägg
6msk grädde
Skal och saft från en citron
(nästa gång kommer jag att öka mängden citronskal för att få mer citronsmak)

Smält smöret. Blanda torra ingredienser. Tillsätt ägg, grädde, smält smör och till sist citron.
Fördela på 9 små muffinsformar och grädda i ugnen på 175 grader i ca 15-20 minuter. OBS tänk på att alla ugnar är olika så anpassa tiden utifrån din ugn.

Smörkräm
50g rumstempurerat smör
75g Philadelphia ost
40g vit choklad
1-2msk Lakritspulver
Svart hushållsfärg

Smält chokladen och blanda alla ingredienser.

När muffinsen har svalnat bred eller spritsa på smörkrämen och riv över lite citronskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar